CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

cHOcOLaTe MuFFiN...

   Hari jumaat ri tu member adek aku datang umah melawat my baby mikael..plan aku nak buat muffin..leh ajak member adek aku sb budak ni pandai buat kek..leh aku tanya serba sedikit tentang kek..hehehe..budak tu nama dia zulaika..rajin budak ni pandai bawak diri..setelah mengarahkan adek aku ngan member dia p beli barang,aku pon memulakan proses membuat muffin dan d bantu oleh adek aku ngan member dia..anak pompuan aku pon sibuk la gak nak mengacau...akhirnya..setelah di adun dan di bakar ini lah hasil kesibukan adek aku ngan anak pompuan ku ditambah ngan bantuan member adek aku..memuaskan dan cantek..ini bahan2 dan cara membuatnya...

  • 90g minyak / butter cair
  • 375g tepung naik sendiri
  • 50g serbuk koko
  • 170g gula halus/ gula castor
  • 1 biji telur
  • 330g susu segar/ susu cair pun ok
  • 130g coklat masakan - di potong/chopped kecil-kecil, pilih jenama pilihan jika ingin letak
  • 100g coklat cip - ikut suka untuk letak dalam muffin dan juga tabur atas                                        
CARA-CARA...
  1. Masukkan tepung, serbuk koko,gula, telur, susu dan akhir sekali minyak/butter cair dalam mangkuk -kacau rata.
  2. Kemudian masuk coklat masakan yg dipotong/chopped tadi ( tak perlu cairkan) dan masukkan juga 2/3 coklat cip dalam adunan , kacau sikit sahaja supaya adunan cokelat masakan dan coklat cip yg dimasukkan bergaul dgn adunan lain
  3. Sudukan adunan kedalam mangkuk kertas muffin ~70% penuh. Jika guna yg keras tak perlu guna muffin tray. Jika guna yang nipis, masukkan kertas muffin dalam tray, baru sudukan adunan dalam kertas muffin.
  4. Bakar pada 180C selama 25min atau sehingga masak ( bergantung pada oven masing ye)






ok..comel lote muffin aku heheheh...mkn panas2 sedap..atas bantuan si zulaika..aku pon bagi la kat dia 5 6 biji muffin ni bg mak dia rasa..mak dia pon pandai buat kek...heheheh
                                                                     
  ini la wajah pembantu aku tu>zulaika..
  ni pulak si sibuk adek aku>syafiqah
  dan si pengacau my sweety>annah
apa pon memang terbaek bekerja ngan mereka2 ni,walaupun kadang2 suara terkuat skit hehehe..maklumlah marah kat anak2..hehehe..apa pon thanks my pembantu,my penyibuk n my pengacau...atas bantuan anda...

No comments:

Post a Comment

papa besday..

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

mummy besday..

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

jannah besday..

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

airell besday..

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

mikael besday..

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

breastfeeding my mikael...

Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers

My luvly anniversary ..

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...