CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

AgAR2 SagU RuMbiA...

   Setelah donat dan apam marmar berjaya,kini aku cuba la plak buat agar2 sagu..setelah mendapatkan bahan2nya aku pon start la memproses agar2 aku..hehehe dari merebus sagu smpai la menunggu agar2 keras untuk dijalur2kan..sungguh memboringkan..tapi hasilnya amat memuaskan hati aku..hubby,adek2 aku n mak aku memberi 5 star  kepada agar2 aku tuh...hahaha gelak bangga...dan macam biasa hubby aku suh buat niaga bulan posa ni..katanya cari duit raya..ok gak tu..nak tengok x pic agar2 sagu aku tu...tadaa...







 ini resepi nya..
1 cawan biji sagu
1 liter air
20 gm serbuk agar-agar
11/2 cawan gula pasir
3 helai daun pandan
250ml santan pekat
3 jenis pewarna kegemaran
Cara :
1. Rendam biji sagu selama 2 jam. Kemudian rebus hingga biji sagu menjadi jernih.Tuangkan ke dalam tapisan dan cuci di bawah air mengalir utk membuangkan kanji dan mengelakkan ia melekat-lekat.
2. Bahagikan biji sagu kepada 6 bahagian berasingan dan warnakan 3 bahagian berbeza-beza dengan pewarna kegemaran anda. Lagi 3 bahagian sagu biarkan pada keadaan asal.
3. Masukkan 1 liter air bersama serbuk agar-agar, gula dan daun pandan ke dalam periuk dan masak hingga mendidih.
4. Masukkan santan.Kemudian tutup api
5. Cedok 200 ml larutan agar-agar dan masukkan ke dalam 1 bekas sago tanpa warna. Kacau rata dan tuang ke dalam acuan yang telah dibasahkan dengan air. Biar keras seketika dan kelar permukaan agar-agar dengan pisau.
6. Cedok 200 ml larutan agar-agar lagi dan masukkan ke dalam 1 bekas sago dengan pewarna dan kacau rata. Tuang perlahan ke atas lapisan pertama tadi. Biarkan keras seketika sebelum mengelar permukaan agar-agar dengan pisau.
7. Ulangi langkah 5 & 6 beberapa kali sehingga habis semua larutan agar-agar dan biji sago digunakan. Sejukkan di dalam peti ais...
Hubby aku suka makan...kurang manis dan sedap hehehe..bodek ke sayang...kaler ni je yg aku ada..nt bila dah beli kaler purple ngan kaler blue gitu aku buat n update..tunggu taw...see yaaa.....

No comments:

Post a Comment

papa besday..

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

mummy besday..

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

jannah besday..

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

airell besday..

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

mikael besday..

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

breastfeeding my mikael...

Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers

My luvly anniversary ..

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...